Az EGR az Exhaust Gas Recirculation rövidítése, vagyis a kipufogógáz visszavezetője. A célja az, hogy csökkentse a káros anyag kibocsátást, ami azért is fontos az autógyártók számára, mert egyre szigorúbbak a környezetvédelmi elvárások. Sok szkeptikus szerint nincs sok haszna, csak egy újabb hibaforrás.

Az EGR szelep a szívó és a kipufogó torok között található. A kipufogógázt áramoltatja vissza a szívótorokba, hogy csökkentse az égéshőt és ezzel együtt a nitrogén-oxid keletkezését. A visszavezetett gáz mennyisége nagyjából 15%-a a teljesnek. Ha ennél több lenne, akkor az jelentős teljesítményvesztést és károsanyag-lerakódást okozna. Ez az eszköz nem állandó jelleggel dolgozik, vannak olyan motor állapotok, amikor dús az üzemanyag-levegő keverék, mint például alapjáraton vagy bemelegedéskor, a szelep ilyenkor nem aktív.

Az EGR a benzin- és a dízelmotoros járművekben is egyaránt megtalálható, bár általában az utóbbiakra jellemző. Ugyanis a benzines autóknál sokkal kevesebb a koromképződés. Így ilyen gépkocsiknál kevesebb esély van a szelep elromlására. Ha ez mégis megtörténik, akkor azt jelzi a motorhiba jelzőlámpa abban az esetben, ha elektromos a szelep. Ha vákuumos, akkor nekünk kell érezni, hogy tiszta-e a szelep vagy sem. Ezt úgy lehet észrevenni, hogy ingadozást érzékelünk alapjáraton, esetleg a motor dadogását. Dízeles autók esetében, ha városi használatban vezetjük, akkor akár 15 ezer km-enként is kalkulálni kell EGR cserével.

Ugyanis hiba esetében cserélni kell a szelepet. Ezért érdemes a motort időközönként tisztítani, és vele együtt az EGR szelepet is, hiszen így jóval költséghatékonyabban és környezetkímélőbben tudjuk négykerekű kedvencünket használni.

Kép forrása:
www.drivingline.com
www.liveabout.com
wallpaperaccess.com